Projekt polskich studentów zwycięzcą konkursu Student Aerospace Challenge
Zwycięzca dwunastej edycji Student Aerospace Challenge został wyłoniony 6 czerwca w Paryżu podczas finału konkursu organizowanego przez The Astronaute Club Européen (ACE). Najwyższą nagrodę, czyli Grand Prix ufundowane przez Europejską Agencję Kosmiczną, zdobyła wrocławska drużyna Innspace za projekt 6-osobowej kabiny załogowej przystosowanej do lotów suborbitalnych.
Choć granicę kosmosu przekroczyło dotychczas tylko kilkaset osób, to kosmiczna turystyka staje się coraz bardziej popularnym tematem. Nie powinno więc dziwić rosnące zainteresowanie tematyką lotów suborbitalnych, które w przyszłości mogą zrewolucjonizować nasze myślenie o transporcie.
Co to takiego?
Lot suborbitalny jest jednym z rodzajów lotu kosmicznego, w którym wystrzelony pojazd (statek kosmiczny) osiąga przestrzeń kosmiczną, ale przez wzgląd na trajektorię nie jest on w stanie dokonać pełnego obrotu orbitalnego. W przypadku obiektu wystrzelonego z Ziemi, po przekroczeniu minimum 100 km n.p.m. (przyjętej linii Kármána) spada on z powrotem na Ziemię.
Loty suborbitalne są dużo prostsze do zrealizowania niż lot na Marsa czy na Księżyc, wymagają mniejszych nakładów i wiążą się z dużo mniejszym niebezpieczeństwem. Jednocześnie pozwalają przekroczyć umowną granicę kosmosu, doświadczyć stanu nieważkości i spojrzeć z góry na naszą planetę.
Projekt kabiny załogowej
Do tegorocznej, trzynastej już edycji konkursu zgłosiło się 36 drużyn z całej Europy. Każdy zespół mógł wybrać do rozpatrzenia jedno z 10 zagadnień, związanych z lotami suborbitalnymi, obejmujących m.in. strukturę samolotu, napęd, a nawet aspekty prawne takich lotów. Wrocławska grupa, składająca się z 4 osób – Beaty Suścickiej, Magdaleny Łabowskiej, Justyny Pelc i Piotra Torchały, zajęła się problemami związanymi z kabiną załogową i jej wyposażeniem.
“Kabina załogowa to według nas najciekawsze wyzwanie, gdyż wymaga kompleksowego podejścia. Z jednej strony musi zapewniać bezpieczeństwo, z drugiej strony pozwalać na pełne doświadczenie możliwości, jakie dają loty suborbitalne. Jeżeli dołożymy wymagania prawne, kwestie finansowe i do tego oczekiwania klientów, zadanie staje się bardzo trudne.” – mówi Piotr Torchała, konstruktor w zespole Innspace.
“Temat ten pozwolił nam na wykorzystanie wiedzy zdobytej przez nas w poprzednich projektach – łazika, lądownika, czy bazy marsjańskiej.” – dodaje Magdalena Łabowska, odpowiedzialna za systemy pokładowe.
Grupa stworzyła model 3D kabiny, uwzględniający wszystkie aspekty oraz zaproponowała elementy systemów pokładowych (takich jak system podtrzymywania życia czy systemy rozrywki pokładowej).
Jak twierdzi Beata Suścicka, członek zespołu: “Postanowiliśmy też zająć się niektórymi szczegółami naszego projektu, takimi jak np. schowek czy mocowanie tabletu. Chcieliśmy pokazać, że rozpatrzyliśmy nie tylko ogólny model kabiny”.
Finałowe zmagania
W samym finale zmierzyło się 14 drużyn z całej Europy. Projekt został doceniony za jury, którzy podkreślili dobre przygotowanie merytoryczne do projektu oraz wartość dodaną, jaką do tematyki samolotów suborbitalnych wniósł projekt. W nagrodę zespół poleci w listopadzie do Belfastu zaprezentować swój projekt na branżowej konferencji.
“Ogromnie się cieszymy z tego wyróżnienia. To był nasz pierwszy kontakt z tym konkursem, jak i całą tematyką lotów suborbitalnych, więc tym bardziej jesteśmy dumni z rezultatu” – mówi lider projektu, Justyna Pelc.
Zespół dotychczas zaangażowany był w projekty związane z Marsem. W ostatnim czasie m.in. zakwalifikowali się do półfinału konkursu Mars Colony Prize, polegającym na zaprojektowanie 1000-osobowej kolonii marsjańskiej.
O samych lotach suborbitalnych można przeczytać więcej w artykule stworzonym przez członków grupy: http://innspace.develop.ant-web.pl/loty-suborbitalne/.